Король Стефан (König Stephan/Le roi Étienne), увертюра и музыка к спектаклю, Op. 117

Музыка к пьесе "Король Стефан" А. Коцебу, 1811

В 1808 году император Франц Австрийский инициировал постройку большого театра в Будапеште, чтобы ослабить националистические настроения в Венгрии и подчеркнуть лояльность страны Австрийской монархии. Бетховену было заказано музыкальное сопровождение для двух юбилейных текстов Августа фон Коцебу - "Король Стефан (Etienne)" и "Афинские развалины". Обе увертюры относятся к наименее исполняемым оркестровым произведениям композитора.

"Король Стефан" включает увертюру в ми-бемоль мажоре и 9 вокальных номеров. Пьеса посвящена королю Стефану I, основавшему венгерское государство в 1000 году.

  • Увертюра (Andante con moto - Presto)
  • №1. Мужской хор: Ruhend von seinen Thaten (Andante maestoso e con moto)
  • №2. Мужской хор: Auf dunkelm Irrweg in finstern Hainen (Allegro con brio)
  • №3. Победный марш (Feurig und stolz)
  • №4. Женский хор: Wo die Unschuld Blumen streute (Andante con moto all'Ongarese)
  • №5. Мелодрама (Stephan): Du hast dein Vaterland (Vivace)
  • №6. Хор: Eine neue strahlende Sonne (Vivace)
  • №7. Мелодрама (Stephan): Ihr edlen Ungarn! (Maestoso con moto - Andante maestoso - Maestoso con moto)
  • №8. Духовный марш (Moderato), Хор: Heil unserm Könige! (Allegro vivace e con brio - B-dur) и Мелодрама (Grave risoluto e ben marcato - Allegro - Andante mosso - Presto)
  • №9. Финальный хор:Heil! Heil unserm Enkeln (Presto)

Coro e Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma, дир. Myung-Whun Chung

 

Г. В. Крауклис: "Увертюра «Король Стефан» («Король Сте­фан, или Первый благодетель Венгрии») интересна стремлением Бетховена передать венгерский национальный колорит, что заметно как в теме вступления, начинающейся форшлагом, так и в синкопированной главной теме быстрого раздела (уже не Allegro, a Presto). Своеобразно и вступительное нисходящее движение по квартам перекликающихся духовых инструментов. В композиции важная роль принадлежит об­разу вступления (Andante), заимствованному из № 4 теат­ральной музыки — Женского хора. Его развитие, в том же темпе, заменяет собой разработку, а последнее напоминание о нем дается перед кодой. В результате увертюра приобрета­ет торжественно-эпический характер, запечатлевая и в этом чередовании медленных и стремительных разделав особенно­сти венгерской национальной музыки."

 

As the Napoleonic wars turned nineteenth-century Europe inside out, members of the nobility and the well-to-do found themselves with increasingly fewer locations at which to spend their summer holidays. Because it was in neutral territory, Teplitz (Teplice, now in the Czech Republic) became the destination of choice for numerous Viennese aristocrats and other citizens. It was here, in the summer of 1811, that Beethoven quickly composed the incidental scores to both Konig Stephan, Op. 117, and Die Ruinen von Athen, Op. 113 while taking "the cure" under doctor's orders.

Both works had been commissioned for the opening of the new imperial theater in Pest on February 10, 1812. The occasion was patriotic, and though Konig Stephan is ostensibly a tribute to an earlier Hungarian king (the work's subtitle is "Hungary's First Benefactor"), it actually pays homage to the then-current Austro-Hungarian Kaiser, Franz.

The overture, in the key of E flat major, is the only section of Konig Stephan that is still regularly performed. Marked Andante con moto—Presto, it opens with a brief brass outburst that initiates a slow introduction. The main theme is a syncopated, arpeggiated tune that almost immediately dissolves into a transition to a new key. An arching melody in which each note is of equal duration heralds the second theme group; the closing theme is similarly built of equal note values. Typically, overtures in sonata-allegro form forego a repeat of the exposition, and Konig Stephan is no exception, though a return of the introductory material momentarily suggests that a return of the exposition will follow. Woodwinds initiate the development with part of the first theme, and an exhilarating dynamic expansion from pianissimo abruptly halts at total silence before the recapitulation. A further key change marks the beginning of a coda that further develops themes from all three parts of the exposition.

The women's choruses in the body of the work owe a debt to similar sections in Haydn's oratorio The Seasons (1799 - 1801). Most curious to twentieth-century listeners are the melodramas of numbers 5, 7, and 8, in which spoken dialogue is accompanied by the orchestra—a common form of entertainment in eighteenth-century Austria that was only occasionally revisited in subsequent centuries.

(All Music Guide)