Исследования и учебная литература

Бобровский В.П. Соната Бетховена "Quasi una Fantasia" cis-moll («Лунная»)

Русский

История возникновения «Лунной» — как самой сонаты, так и ее названия — широко известны. В статье, предлагаемой вниманию читателя, не приводится никаких новых данных этого рода. Ее цель — анализ того «комплекса художественных открытий», которыми так богато это уникальное произведение Бетховена; рассмотрение логики тематического развития, связанного с целой системой выразительных средств.

Л. А. Мазель. О ГЛАВНОЙ ПАРТИИ Molto allegro e con brio ИЗ ПЯТОЙ ФОРТЕПИАННОЙ СОНАТЫ БЕТХОВЕНА

Русский

В этой динамичной главной партии, развернутой и замкнутой, резко отграниченной от следующего за ней раздела формы, содержится целый манифест диалектического развития. Такое развитие проявляется у Бетховена в самых разных планах и масштабах. Здесь же все стадии диалектического процесса представлены с большой полнотой внутри одной темы. Первый восьмитакт — активный и противоречивый тезис. Тут дважды сопоставляются контрастирующие элементы — решительный (три такта forte) и сдерживающий (один такт piano), причем ведущая роль принадлежит решительному.

Л. А. Мазель. О менуэте из Седьмой фортепианной сонаты Бетховена

Русский

В тени потрясающего Largo e mesto этот Менуэт остался, быть может, несколько недооцененным. Он не привлекал особого внимания исследователей и обычно не рассматривается как яркое проявление стиля и гения его создателя.

Берков В.О. Неаполитанская гармония в музыке Бетховена

Русский

Неаполитанская гармония как трезвучие

Функционально самостоятельное, уже не единичное применение трезвучия II низкой ступени в «освещенные» моменты формы связано с именем Бетховена.

8. Боннские друзья и покровители Бетховена

Русский

BEETHOVEN'S FRIENDS AND PATRONS IN BONN

LUDWIG VAN BEETHOVEN AT THE AGE OF SIXTEEN (1786) Silhouette by Neesen The earliest known portrait of the young musician. Fischer describes him in his diary at that time: "short, squat, broad shoulders, short neck, big head, round nose, dark brown complexion, always walking slightly bent over. At home they called the boy 'der Spagnol' . . ."

7. Музыка и театр в Бонне в конце 18 столетия

Русский

MUSIC AND THEATER IN BONN AT THE END OF THE 18th CENTURY

"COLOGNE COURT AND ADDRESS CALENDAR FOR THE YEAR 1792" In the Calendar, which also lists personnel of the Archbishop's Court, we find (page 16) Johann van Beethoven as "first tenor," and on the same and the following pages his son Ludwig as second "organist" (together with his teacher Neefe) and as third "violist." Beethoven's friend Anton Reicha, who later became professor at the Paris Conservatory, is listed among the violinists and as second "flautist." ( Municipal Archive, Bonn)

6. Начальное музыкальное образование.

Русский

LUDWIG VAN BEETHOVEN'S MUSICAL EDUCATION
Johann van Beethoven was his son's first music teacher. When he discovered his son's genius, he secured famous musicians then living in Bonn: F. T. Pfeiffer and Rovantini for piano lessons, the organist van den Eeden and the Franciscan monk Willibald Koch, the violinist Franz Ries, and above all, Christian Gottlob Neefe.

5. Детство

Русский

LUDWIG VAN BEETHOVEN'S CHILDHOOD

THE HOUSE AT No. 934 RHEINGASSE, BONN Oil painting, not signed In 1774 the Beethovens left the house at Bonngasse, and in 1776 they moved into the house pictured here. The owner was Fischer, a baker, who with his family inhabited part of the building. The Beethovens lived here until 1787. ( Beethovenhaus, Bonn)

4. Рождение

Русский

LUDWIG VAN BEETHOVEN'S BIRTH

DOCUMENT OF BEETHOVEN'S CHRISTENING (December 17, 1770) The composer's mother was erroneously entered as Helena; her name was Magdalena Keverich. Godparents were Ludwig van Beethoven, the grandfather, and Frau Gertrude Baum, a neighbor, owner of the Haus zum Mohren which now houses the Beethoven Archive. (Register of christenings of the Remigius parish, Municipal Archive, Bonn)

3. Родители - Johann van Beethoven и Maria Magdalena Keverich

Русский

PAGE 9 OF THE "KURKÖLNISCHER HOFKALENDER" OF 1760 On this page the members of the "Kurfürst's Chamber Orchestra and Court Music" are listed. Among the singers are Ludwig van Beethoven, the grandfather, and his son Johann. ( Municipal Archive, Bonn)

Страницы